TV Media Partners broadcast productions

Hij is het exponent van het Rotterdamse DNA. De succesvolle serial entrepreneur Leo Houkamp. Een man van ‘geen woorden, maar resultaten’. Geboren en getogen in ‘de straten op zuid’. Gestimuleerd door moeders om z’n verstand te gebruiken (‘Jij bent de slimste, je hebt er de hersens voor’).

Die Rotterdamse jongen van weleer, is anno 2016 een geslaagd en gevierd zakenman vol ambitie. Ex-LTS-er en Meester in de rechten Leo Houkamp staat voor succes. Met een eigen TV-productiebedrijf, een uniek modellenbureau, vier hotels en – gewoon voor de lol – een exclusief terugkerend event dat zijn naam draagt: ‘Leo’s Borrel’. Maak kennis met deze ondernemende rasrotterdammer die het leven altijd bruisend maakt, de weg naar succes kent en letterlijk plaveit voor anderen.

‘If you can dream it, you can do it’

In de jaren vijftig leerde ik als ketelbinkie de lessen van het straatleven. Als ik knikkers in mijn broekzak had, moest ik zorgen dat die niet door grote jongens werden afgepakt. Daar leer je van knokken, nadenken en opletten. Heb ik mijn hele leven wat aan gehad. Mijn verlangen naar méér willen ontdekken werd gevoed door mijn grote hobby: de kentekens van buitenlandse auto’s noteren, die via de Pleinweg naar het centrum reden. Het dromen over meer, verder én hoe, dat is daar eigenlijk begonnen.’

Succes als leitmotiv

De bemoedigende woorden van zijn moeder en zijn eigen dromen nam hij serieus; dus werkte hij zich op van de draaibanken op de LTS naar de collegezalen van de Erasmus Universiteit. Van een dubbeltje een kwartje worden, die ambitie zat er stevig in. En nog steeds. ‘Ik heb sinds mijn studietijd continu literatuur verslonden en bijgehouden over hoe je succes kunt boeken en wat daarvoor nodig is. Ik heb nu tientallen jaren de kennis van succesgoeroes bestudeerd, de lessen kritisch ontleed en telkens getoetst en gecombineerd in de harde praktijk. In de advocatuur, in de mode, in de hoteliermarkt en in de mediawereld. Successen en harde lessen gingen daarbij hand in hand. De gegunde steun van derden maakte daarbij vaak het verschil. Ik durf echter te zeggen dat ik weet hoe je succes als ondernemend mens kunt bereiken. Hoe je voorbij je eigen beperkingen kunt komen. Die kennis deel ik nu graag met iedereen.’

Grootste ondernemersprijs van Nederland

Om die kennis te delen, schrijft hij boeken en heeft hij in 2011 ook maar even de grootste ondernemersprijs van Nederland opgezet: de Nationale Business Succes Award. ‘Het leven is voor mij doelen stellen, en dit was er één van. Topbestuurders als Balkenende, Reiniersen en Van Aardenne werken er inmiddels aan mee.’ Met zijn productiebedrijf TV Mediapartners op het Schouwburgplein, maakt hij bovendien met 30 Full Time medewerkers meer dan 100 uitzendingen per jaar voor zenders als RTL7 en SBS6. Programma’s die allemaal het thema succes in zich dragen. ‘Altijd Jong’, ‘De Succesfactor’, ‘De Nationale Succes Quiz’ en ‘Arbeidsmarkt TV’. Ze komen voort uit zijn creatieve en zakelijk brein. Ook de ‘Leo Borrel’ heeft hij in enkele jaren tot een exclusief feest weten te maken. ‘Van de vrijdagmiddagborrel in een van mijn hotels tot een stijlvol feest met duizenden bezoekers.’ En zo weet Houkamp self made man & miljonair – er telkens weer een bruisend succes van te maken op basis van een goed idee en een portie Rotterdamse lef en doorzettingsvermogen. ‘Ik speel af en toe met de gedachte – Als je van krantenjongen miljonair kunt worden. Zou je dan ook nog miljardair kunnen worden?’ Van dubbeltje naar kwartje is gelukt. Maar van kwartje naar gulden..? Leo weet dat het kan. ‘Als je er massieve aandacht op zet’, zegt hij lachend. Toch geniet hij nu het meest van het dagelijks overdragen van kennis en inzichten over succes realiseren aan andere mensen. ‘Dat mogen doen, dat is wellicht de mooiste beloning.’

TV Media Partners broadcast productions

Schouwburgplein 12-15
3012 CL Rotterdam
T31 (0) 10 - 206 63 63
Einfo@tvmediapartners.nl
TV Media Partners broadcast productions
Schouwburgplein 12-15
3012 CLRotterdam