Maritime Shipcleaning Rotterdam
Een vrachtschip uit Brazilië, afgeladen met steenkool, lost zijn roetzwarte vracht in de haven van Rotterdam. Zijn volgende lading: kwetsbaar graan voor de voedingsindustrie. Tussendoor moet letterlijk schoon schip worden gemaakt. Onmogelijk? Niet dus. Voor Maritime Shipcleaning Rotterdam (MSR) is geen schoonmaakklus te gek.
Dat de Rotterdamse haven wereldwijd uitblinkt in omvang en diversiteit weet iedereen. “Grote containerschepen, tankers, bulk carriers, binnenvaarttankers en vrachtscheepjes: alles kom je hier tegen“, weet MSR-directeur Ton van de Waardt. “En elke boot heeft wel iets om schoon te maken.”
Rotterdamse mentaliteit
Ruim dertig jaar al werkt Ton van de Waardt in de scheepvaart. Hij leerde niet alleen Rotterdam, maar ook de havens van Antwerpen, Le Havre, Hamburg en Singapore op z’n duimpje kennen. Alle soorten schoonmaakwerk maakte hij in die tijd mee. “In de loop der jaren hebben we door deze expertise ons werkterrein enorm uitgebreid. We zijn één van de weinigen die alles op schoonmaakgebied kunnen. Bij moeilijke klussen denken we niet in problemen maar altijd in oplossingen. Niet lullen maar poetsen; die echte Rotterdamse mentaliteit. Als je MSR belt, krijg je honderd procent waar voor je geld. Vierentwintig uur per dag, zeven dagen per week en het hele jaar door.”
Certificaat
Met de meest uiteenlopende vragen krijgt MSR dagelijks te maken. “Laatst hadden we een groot nieuw schip uit China dat daar was volgetankt met vervuilde stookolie”, vertelt Ton van de Waardt. “Door kleine deeltjes in de brandstof liepen de filters van de hoofdmotor vol. Een week van tevoren, terwijl ze nog op zee zaten, belden ze ons voor hulp. Eenmaal in de haven hebben we het brandstofsysteem grondig gereinigd. Ander mooi voorbeeld is een schip dat net een vracht kolen uit Brazilië heeft gelost. Het laadruim moet zo snel mogelijk spic en span zijn omdat de volgende lading, graan uit Zuid-Afrika voor de voedingsindustrie, ligt te wachten. “Snelheid is belangrijk, want elke dag dat een schip hier ligt kost de eigenaar geld. Maar veiligheid voor onze mensen én de klant gaat uiteraard boven alles. We brengen hoogwerkers, hogedrukunits en mensen aan boord en maken tot in de poriën van de laadruimte schoon. Het schip krijgt van ons een certificaat dat voldoet aan de strenge eisen van de volgende afnemer. Zo hebben ze daar verder geen omkijken meer naar.”
Bevlieging voor scheepvaart
Door het sterk afwisselende en vaak zware werk moeten MSR-medewerkers stuk voor stuk uit het juiste hout gesneden zijn. Ton van de Waardt: “Om dit werk vol te houden is veel doorzettingsvermogen nodig en het thuisfront moet kunnen accepteren dat je er altijd voor je werk bent. Iedereen hier heeft een bevlieging voor scheepvaart en zijn sporen ruimschoots verdiend. Het zelfde geldt voor onze onderaannemers en leveranciers die op hun beurt dag en nacht voor ons klaarstaan. We kunnen het alleen samen met elkaar.