Rotterdam The Hague Airport
Betrokken hoogvlieger
Wat heeft een Amsterdammer toch in hemelsnaam in Rotterdam te zoeken? Met enige regelmaat krijgt Ron Louwerse (56) deze vraag, sinds hij begin 2016 afzwaaide bij Schiphol en directeur werd van Rotterdam The Hague Airport. “En dat terwijl deze stad en regio zoveel te bieden heeft.”
Wat hem betreft moet het maar eens afgelopen zijn met dat ‘second city syndrome’. “Waar iemand vandaan komt, is in Amsterdam geen issue. Hier is dat toch een dingetje. Volledig onterecht.” Louwerse roemt de Rotterdammers en hun regiogenoten vanwege hun open blik en daadkracht. “Kansen en mogelijkheden zat hier.”
Vanuit zijn kantoor ziet hij rondom het vliegveld liggen, verder aan de horizon prijkt de skyline van Rotterdam en aan de andere kant die van Den Haag. Voor de luchthaven ziet hij haast letterlijk veel mogelijkheden in de nabije toekomst.
Groei
Binnen nu en pakweg 10 jaar moet Rotterdam The Hague Airport zijn uitgebreid qua aantal vluchten. Meer bestemmingen leiden tot meer werkgelegenheid, tot een aantrekkelijker vestigingsklimaat voor bedrijven en tot meer toeristen.
De focus ligt wel op de zakelijke markt. “Maar als je een nieuwe bestemming toevoegt, dan kan het ook een reden zijn om als toerist daar naartoe te gaan. En andersom. We denken twee kanten op. Niet alleen: Waar wil de Rotterdammer heen? Maar ook: waar wil die Scandinaviër naartoe?”
Daarnaast wil Louwerse een duurzamere luchthaven zijn. Neem een nieuwe groenvoorziening in de omgeving die meer CO2 opneemt, wagens die op waterstof rijden en zonne-energie. “Aankomsthal 2 ligt vol met panelen. We kijken nu naar de hangars. En of we vervolgens een overschot aan energie kunnen teruggeven aan onze omgeving. Maar voor al die initiatieven zijn wel inkomsten nodig.”
Een van zijn grootste drijfveren is de maatschappelijke rol die de luchthaven kan spelen en speelt. Rotterdam The Hague Airport is samen met de politie initiatiefnemer van het project Startbaan. Ze bieden jongeren zonder startkwalificatie voor de arbeidsmarkt een versnelde opleiding met zicht op een diploma. “We zijn daarnaast in gesprek met de ROC’s en Hogescholen voor stage- en werkplekken.”
Wapenfeit
De dynamiek van de luchthaven trekt Louwerse aan. “Je bent bezig met commercie, techniek, vastgoed, logistiek, veiligheid, werkgelegenheid. Alles komt hier samen. Bovendien durf ik nu wel te zeggen dat ik ontzettend veel beter ben in leidinggeven dan leiding krijgen. Het moet geen bemoeizucht worden, maar ik wil betrokken zijn.” Vanuit zijn maatschappelijke betrokkenheid begon Louwerse zijn loopbaan bij de politie. Overigens beleefde hij toen al zijn eerste Rotterdamse wapenfeit. Op Bureau Slinge in Rotterdam Zuid liep hij zijn adjuncts-inspecteurstage. Na 20 dienstjaren kwam Schiphol op zijn pad, waar hij uiteindelijk directeur Veiligheid werd. Net toen Louwerse dacht aan een nieuwe uitdaging, kreeg hij de vraag of hij in Rotterdam wilde gaan werken. Een perfecte timing. “Bovendien had ik al eerder aangegeven dat Rotterdam hoog op mijn wensenlijstje stond.” Met een glimlach: “En tot nu toe ben ik daar nog steeds niet in teleurgesteld.”