De Beren

De Beren

Sympathieke Beren

Van een eerste baantje op de markt tot eigenaren van ’s lands meest sympathieke horecamerk. Het is het succesverhaal van ondernemers Ad Schaap en Martijn Jansen van De Beren. Met hun (bezorg)restaurants willen ze heel Nederland veroveren. “We geloven heel erg in onze formule.”

Slechts een handjevol Beren-restaurants waren er, toen Ad Schaap in 1999 als mede-eigenaar in het bedrijf stapte. Een paar maanden eerder had hij zijn bekende Baja Beach Club verkocht en het nachtleven vaarwel gezegd. “Mijn hart ligt in de horeca,” zegt de ondernemer, die ooit op de markt begon als afwasser bij Bram Ladage. “Toen de vraag kwam of ik wilde meedoen, zei ik vrijwel direct ja. Iedere Rotterdammer kende De Beren. Ik zag dat mensen hier graag kwamen, geloofde heel erg in de formule. En nog steeds.” Ook Martijn Jansen is inmiddels een echte Beren-man. Zijn eerste werkervaring ligt eveneens op de markt, waar hij bloemen verkocht bij zijn vader. Na een Spaans avontuur begon hij in 2000 als bedieningsmedewerker bij het Beren-restaurant in Barendrecht, waar hij zich opwerkte tot bedrijfsleider.

Helm

Toen De Beren in 2006 wilde stoppen met bezorgen, bedacht Martijn zich geen moment. “Ik zag wel brood in de bezorgmarkt. Ik wilde dat wel overnemen en verder uitbouwen.” Volgens hem is het bezorgen een andere tak van sport, de vestigingen zitten dan ook op andere locaties dan de restaurants. Martijn bedacht de uitstraling, inclusief de welbekende Beren-helm van de bezorgers. “Daar krijgen we altijd veel leuke reacties op, zoals onlangs in Amsterdam waar we een nieuwe locatie hebben geopend. Mensen vinden het grappig.”

Groei

Hoewel de restaurants van Ad en de bezorgrestaurants van Martijn formeel twee aparte bedrijven zijn, varen ze wel onder dezelfde vlag. Een succesvolle vlag, want De Beren zijn inmiddels ook ver buiten de Rotterdamse regio bekend. Daarnaast kreeg De Beren recent een mooie titel toebedeeld, die van het meest sympathieke horecamerk van Nederland. Ad: “Een mooie bevestiging dat we goed bezig zijn. We zijn nog volop in groei en willen heel Nederland veroveren.”

Droom

Iedere Rotterdammer kent De Beren vooral onder namen als Betty Beer, Bruintje Beer en de Bezorgbeer. Maar alle restaurants – inclusief de bezorgvestigingen – gaan verder onder één naam: De Beren, sinds 1984.

Om kwaliteit te kunnen waarborgen, is De Beren ook een franchise-onderneming geworden. Zo zijn er meerdere restaurants na een verbouwing verkocht. Ook bijna alle bezorglocaties zijn in handen van franchisenemers. Bij voorkeur verkoopt Ad de restaurants aan lokale mensen die al bij het bedrijf werkzaam zijn. “Sommigen zijn hier begonnen als afwasser. Net als ik ooit. En nu hebben ze hun eigen zaak, een droom die uitkomt. Mooi om te zien.”

De Beren

Prins Pieter Christiaanstraat 81
3066 TB Rotterdam
T010-2437191
Einfo@beren.nl
De Beren
Prins Pieter Christiaanstraat 81
3066 TBRotterdam