Asto Keukens
We verstaan elkaar snel
Een diepere historische band met ondernemend Rotterdam is amper mogelijk: ASTO Keukens komt voort uit de Rotterdamse houthandel Abraham Stolk, opgericht in 1727 en voortgestuwd door de welvaart van de Maasstad. Anno 1973 besloot Ben Waalboer de ambachtelijke keukenafdeling van deze beroemde houthandel over te nemen: ASTO Keukens was geboren en laat sindsdien een uitstekende indruk achter in de branche, zowel bij klanten als toeleveranciers. Zo werd het bedrijf in 2013 uitgeroepen tot ‘Keukendetaillist van het jaar.’
“Daar waren we blij mee”, zegt de gedreven Martijn Waalboer, die samen met zijn broer Benno het stokje overnam van vader Ben. “Die onderscheiding was een erkenning voor mijn vader. Het bevestigde voor ons nogmaals dat we de verantwoordelijkheid dragen om de goede reputatie, de relaties en het bedrijf nog verder uit te bouwen. Daarin zijn we ambitieus. We willen verder groeien.”
Spraakmakende projecten
“Vooruit investeren -, gerichte keuzes maken, risicobeheersing, groeien. In deze tijd moet je daarvoor een goed product neerzetten”, stelt Martijn. “We kiezen bewust om geen prijsvechter te zijn, maar specialist in kwaliteitskeukens uit het betere middensegment. Dat combineren we met ons landelijke serviceapparaat waarbij we alles in eigen hand hebben. Alhoewel veel particulieren de weg naar onze showroom vinden, richten we ons sinds de oprichting op nieuwbouw- en beleggingsprojecten. Mijn ervaring bij AM Projectontwikkeling is daarbij een voordeel. We verstaan elkaar snel. Voor projectontwikkelaars en woningcorporaties zijn we een verlengstuk in hun propositie. We dragen bij aan spraakmakende binnenstedelijke projecten. Zo hebben we in Rotterdam de keukens in de Rotterdamse Markthal en de keukens van het nieuwbouwproject Calypso kunnen inrichten naar de wens van de kopers. Het project Boston & Seatlle op de Wilhelminapier is onze volgende bijdrage aan een spraakmakend project en in Amsterdam doen we de keukens van het project Pontsteiger.”
Marketingkracht en ondernemersplezier
De marketingkracht van de broers wordt gewaardeerd, ook door de keukenfabrikanten, zoals bijvoorbeeld LEICHT. “Voor fabrikanten zijn we een Nederlandse basis om hun producten te promoten en te verkopen in onze showrooms in Rotterdam en Amsterdam. Zij beseffen dat er achter ASTO Keukens een goed serviceapparaat zit.” Een familiebedrijf bovendien, met twee ambitieuze zoons aan het roer. Martijn toont ELLE WONEN. Hij laat zien hoe zij het merk LEICHT in dit magazine promoten, zowel redactioneel als met advertenties. “Onze Amsterdamse showroom is nu zelfs een volledig LEICHT-store, die wij exploiteren. Zulke samenwerkingen gaan we graag aan. “We hebben plezier in het ondernemen” aldus Martijn. “De combinatie met mijn broer is perfect.” Op de gevel van de showroom prijkt ‘Vanaf 1973’. Martijn schets de ambitie verder. “Daar komt nog een verdieping op in 2017. We gaan meer badkamers doen.” Hij wijst als laatste op het logo… “Het ASTO-logo van mijn vader uit 1973 komt weer terug, maar dan aangepast. Het is de link naar het verleden.”