Marlies Dekkers

Marlies Dekkers

Ode aan de vrouw

Koningin van de lingerie wordt ze genoemd, Marlies Dekkers. En met recht als je bedenkt dat wereldsterren als Madonna, Beyoncé en Sarah Jessica Parker zich wat graag inhaar ondeugende creaties hullen. Middelpunt van haar imperium: het atelier/headquarters in het Rotterdamse Delfshaven.

Op het eerste gezicht een verrassende plek voor een wereldse vrouw c.q. modemerk om neer te strijken? Marlies Dekkers: “Ik bevind me graag in de luwte en zoek de plekken op waar het enigszins schuurt. In Brabant, waar ik oorspronkelijk vandaan kom, kon ik vroeger altijd vrij makkelijk choqueren, maar probeer dat hier maar eens in een omgeving met bijna tweehonderd culturen.”

Bondage & sm

De locatie van haar eerste winkel werd ook niet voor niets een oud bankgebouw aan de Witte de Withstraat. Bij de opening in 2004 nog een ruige buurt vol drugs en prostitutie. De reislustige Marlies Dekkers wist toen al uit wereldsteden als New York hoe buurten door juiste impulsen ten goede kunnen transformeren. Bij de thematische inrichting liet het mode-icoon zich inspireren door de film Histoire d’O waarin een jonge vrouw wordt ingewijd in de opwindende wereld van bondage en sm. Naadloos aansluitend bij het rauwe karakter van de directe omgeving van toen.

Vrouwelijke volwassenheid

“Als klein kind kon ik al niet wachten om vrouw te worden”, herinnert Marlies Dekkers zich. “Lingerie hoorde voor mij bij de rite van de overgang naar vrouwelijke volwassenheid. Toen mijn borsten begonnen te groeien, kocht ik van het geld van mijn eerste bijbaan meteen een lingeriesetje. Het aanbod was toen nog beperkt en mijn keuze voldeed totaal niet aan mijn torenhoge verwachtingen. Wat een feest had moeten worden, was voor mij een zwarte dag.”

When it comes
to gender equality
I believe woman
are the key to their
own succes...

Onthullen, verhullen

Zich bewust van haar missie koos Marlies Dekkers voor de modestudie aan Kunstacademie St. Joost in Breda. Met het vak modeltekenen leerde ze de anatomie van het vrouwelijke lichaam door en door kennen. Én waarderen, in alle soorten en maten. Als afstudeerwerk presenteerde Marlies Dekkers haar bekende blotebillenjurk. Toen al was ze bezig met het constante spel van verhullen en onthullen. Iets wat in haar huidige kunstwerken – want dat zijn haar creaties – nog steeds de leidraad is. “De straps kaderen delen van het lichaam in. Op deze tussenruimtes komt enorme spanning te liggen. Vaak op plekken waar je het helemaal niet verwacht. Elektriciteit! Dit is echt een vak van millimeters. Een millimeter kan het verschil maken tussen stijlvol en ordinair.”

Feminieme feminist

“Ik wil dat vrouwen zich goed voelen als ze naar zichzelf in de spiegel kijken. Trots zijn op hun lichaam en vrouwelijkheid. Na de voorgaande feministische golven mogen we ons nu weer vrouwelijk gedragen zonder ons daarvoor te schamen. Waarom zou je geen feminist kunnen zijn als je je sexy kleedt? Het feminieme feminisme noem ik dat. Het allermooiste compliment dat ik kan krijgen? Als een vrouw tegen me zegt: “ik krijg zelfvertrouwen van jou.” Dan weet ik dat ik op de goede weg ben.“

"Because I’m a feminist"

Marlies Dekkers