Dutch Ink
Hollands succesverhaal
Het was geen lang gekoesterde jongensdroom die uitkwam. Toch stopte Kay Bak met zijn autopoetsbedrijf en opende een tattooshop in Vlaardingen. Een gouden zet: Met 12 tatoeëerders is Dutch Ink de grootste van Europa. “We hebben zelfs klanten uit Dubai.”
In dit succesverhaal ligt een belangrijke rol voor zijn vader, Jan. Hij nam zijn zoon altijd mee op reis naar exotische oorden als Thailand en Honduras waar de tattooshops een magische aantrekkingskracht hadden. Jan: “Kay wilde altijd kijken hoe die tatoeëerders dat deden.’’
Lef
Die herinneringen maakten misschien wel dat Kay zich op een dag zomaar afvroeg: Wat zou je allemaal nodig hebben om een tattooshop te openen? Hij had geen enkele ervaring met tatoeëren, geen tekentalent, maar liet zich daardoor niet tegenhouden. Kay ging in de leer bij een tatoeëerder van Tattoo Jan en debuteerde op de arm van zijn vader. “Heel spannend,’’ vertelt hij. “Maar je moet gewoon durven en doen.’’
Op 5 januari 2013 gingen de deuren van Dutch Ink officieel open. Een euforisch moment dat al gauw omsloeg naar zorgen. “De eerste drie maanden hadden we nauwelijks klanten. Ik was bijna zover om de tent te sluiten.”Maar opeens, ook dankzij hun acties op social media, kwamen de mensen binnen, werd het zelfs druk. Kay: “En dat is nooit meer opgehouden.” In korte tijd wist Dutch Ink een grote schare fans op te bouwen.
Fans
Hun Facebookpagina telt meer dan 200.000 likes. Op Instagram hebben ze ruim 12.500 volgers. De shop krijgt jaarlijks 22.000 bezoekers. Ook tatoeëerders van naam vertonen hun kunsten graag bij Dutch Ink. Gerrit Lazaroms. De Pool Kriss ‘Cristal Ink’, de Argentijn Fausto Panaccio. Jan: “Toen we aankondigden dat de Roemeense broer Horix en Stefan onder ons dak kwamen werken, kregen we direct veel boekingen uit het buitenland.”
Welhaast niets is onmogelijk voor de klant. Een hotel boeken? Geen probleem. Heb je honger? Dan eet je mee. Je kunt zonder afspraak naar binnen lopen. En als je alleen ‘s nachts getatoeëerd wil worden, dan kan dat. Kay: “We gaan pas weg als de laatste klant klaar is. Mensen gelukkig maken in een ongedwongen sfeer, daar doen we het voor.”